7 nejčastějších triků reklamních agentur

May 4, 2023
7 nejčastějších triků reklamních agentur

1. Nadsazené hodnoty KPI’s

Častý způsob, který se používá k dosažení opticky lepších výsledků, je podhodnocování nebo naopak nadhodnocování KPIs. Key Performance Indicators jsou ukazatele výkonu, které slouží k nastavování cílů a následnému měření úspěšnosti. Agentury hodnoty upravují tak, jak se jim to hodí. Tím pak lépe dosáhnou skvělých výsledků. Naopak nadhodnocení „kápéíček“ může klienta přesvědčit, že reklamní kampaně nejsou úspěšné, a tudíž je třeba větší investice do reklamy. Pozor na to!

U nás kápéíčka nastavujeme zásadně po domluvě s klientem na základě historických výsledků a výkonu srovnatelných kampaní. Optimalizujeme je v čase tak, abychom si neustále zvyšovali laťku, přes kterou se chceme přehoupnout.

2. Řešení na půl cesty

Agentury často sází na již vícekrát použité, zastaralé nebo nepotřebné marketingové technologie, které ale neřeší opravdový problém a potřebu klienta. To může vést k zbytečnému utrácení peněz za nástroje či cíle, které nepřináší žádný reálný užitek.

Klientům vždy doporučujeme přístup, nástroje či cílení, které reflektuje potřebu jejich byznysu. Raději třikrát vysvětlíme, proč nemá smysl nabírat fanoušky, než abychom viděli, jak se pálí peníze za nesmyslně nastavenou strategii.

3. Víte, za co platíte?

Účtování příliš vysokých částek? Vždy je potřeba vědět, co je v ceně služby zahrnuté. Občas si agentury účtují skryté poplatky, které nejsou součástí jejich standardních balíčků. Tyto poplatky mohou být zahrnuty v jiných položkách faktury, nebo mohou být prezentovány jako doporučené služby, které jsou však pro klienta „zrovna náhodou“ naprosto nezbytné.

Neděláme nic nazdařbůh. Nacenění naší práce je vždy jasné dopředu a fakturujeme podle dohodnuté ceny. Na nepředpokládané vícepráce nehrajeme.

4. Odměna podle obratu

Agentura chce za svoji práci procento z obratu. To je pro mě výhodné, říkáte si. Ve skutečnosti je to ale přesně naopak. Placení reklamní agentury procentem z obratu může vést k nežádoucím následkům, jako je nedostatečná motivace ke zvyšování ziskovosti, zvýšené náklady na kampaně, krátkodobý přístup, potenciální konflikty zájmů a absence garance návratnosti investice.

Abychom dosáhli efektivního a udržitelného růstu, je důležité zvolit model odměňování, který se zaměřuje na kvalitu, dlouhodobou strategii a skutečné potřeby klienta, místo pouhého honění za obratem. Nakonec velké obraty dokáže udělat každý. Umění ale je, aby vám z obratu zůstalo co nejvíc a nepohltila vše reklama.

5. Nakoupení sledující a page likes

Followeři, stejně jako likes nebo dokonce reakce falešných účtů, se dnes dají nakoupit. Nejen, že prezentace značky poté působí nevěrohodně, ale takovým nákupem dojde ke zkreslení metrik a výsledků kampaní, které poté není možné správně a objektivně vyhodnocovat.

Zakládáme si na smysluplném přístupu k marketingu. Klient chce vždy objektivní výsledky, ne nafouknutá čísla. Žádní nakoupení followeři, žádné falešné reakce.

6. Žádná negativa

Pojmenování rizik je stejně důležité, jako potenciálních přínosů. Žádný marketingový nástroj není pouze pozitivní. Většinou se může něco pokazit. Na výstupu, v komunikaci mezi týmy klienta a agenturou a v plnění cílů jakbysmet. Někdy se představa klienta neshoduje se zásadami efektivní digitální reklamy. A agentury raději bez protestů splní poslední klientovo přání, než aby jej popudily.

Když se něco nedaří, je potřeba aktivní přístup. Pojmenování problémů a odsouhlasení opatření. Jenom tak najdeme cestu k smysluplné reklamě a efektivní spolupráci.

7. Neřešení autorských práv

Používání licencovaného obsahu, jako je například populární hudba, přináší na sociálních sítích jako Instagram a TikTok mnoho pozornosti. Avšak profesionální účty určené pro komerční účely mají často omezený přístup k použití známých skladeb.

Důvod je jednoduchý – slavná zpěvačka s radostí vidí, že její fanoušci sdílejí její písně ve svých videích, ale když začne její hudbu používat ve svých příspěvcích třeba Coca-Cola, zpěvačka ztrácí příjem. Coca-Cola by se v tomto případě navíc obohatila a získala konkurenční výhodu díky úsporám na nákladech za reklamu.

Mezi marketingovými agenturami se tyto licenční omezení běžně obchází tím, že vytvářejí videa na osobních profilech a poté je s „propůjčenou“ hudbou sdílí na profily klientů. „Dělá to přece každý“ je často používané racionální zdůvodnění.